- Szczegóły
- Kategoria: Sprawozdania z kadencji 2004-2007
- Odsłon: 1961
(WARSZAWA, 20 X 2005)
Posiedzenie rozpoczął przewodniczący Komitetu Nauk Prawnych prof. S.
Waltoś. Merytoryczną część posiedzenia wypełniła dyskusja nad referatem
prof. dr hab. A. Zielińskiego na temat: „Konstytucyjny standard
instancyjności w postępowaniu sądowym”.
Referent sformułował
tezę, iż obecny standard instancyjności wynikający z art. 176 ust. 1
Konstytucji został ustanowiony zbyt wysoko względem potrzeb, co
prowadzi do konieczności racjonalizacji tego wzorca konstytucyjnego w
orzecznictwie sądowym oraz w wypowiedziach niektórych przedstawicieli
doktryny. Powołał się jednocześnie na standardy międzynarodowe, które
nie nakładają obowiązku dwuinstancyjności postępowania we wszystkich
sprawach. Podkreślił, iż wieloinstancyjność stwarza lepsze warunki
wydania trafnego orzeczenia, ale może także stanowić czynnik powodujący
przewlekłość postępowania.
A. Zieliński w szczegółowy sposób
omówił relacje, jakie zachodzą pomiędzy art. 78 oraz art. 176 ust. 1
Konstytucji. Na tym tle referent przedstawił także zagadnienie prawa do
sądu, które w jego ocenie ma charakter jednolity. Wyraził pogląd, iż
możliwość zastosowania określonych środków zaskarżenia przesądza o
ścisłym powiązaniu zagadnienia instancyjności z prawem wyrażonym w art.
45 ust. 1 Konstytucji. Zwrócił jednocześnie uwagę na szereg czynników,
takich jak np. nadmierny formalizm, konieczność wnoszenia opłat lub
tzw. przymus adwokacki, które znacznie ograniczają dostęp do środków
zaskarżenia.
W dyskusji udział wzięli profesorowie (wg
kolejności zabieranego głosu): J. Borkowski, E. Łętowska, E.
Ochendowski, M. Wyrzykowski, T. Ereciński, S. Waltoś oraz A. Zieliński.
J. Borkowski podkreślił, iż skarga kasacyjna od orzeczeń wydanych w
drugiej instancji ma w postępowaniu administracyjnym charakter
wyjątkowy. Przysługuje jedynie w sytuacji, kiedy strona nie miała
możliwości merytorycznej weryfikacji rozstrzygnięcia wydanego w
pierwszej instancji. Zwrócił także uwagę na różnice, jakie zachodzą
przy ocenie zagadnienia instancyjności na gruncie procedury cywilnej i
administracyjnej.
E. Łętowska odniosła się do problemu
racjonalizacji postanowień konstytucyjnych w praktyce orzeczniczej
Trybunału Konstytucyjnego. Zwróciła uwagę, iż wykładnia przepisów
dotyczących zagadnienia instancyjności nie powinna opierać się
wyłącznie na metodzie formalno-dogmatycznej. Ma ona prowadzić do
umacniania zaufania obywateli do wymiaru sprawiedliwości w oparciu o
postulat rzetelności postępowania. Realizacja tego postulatu wymaga
stworzenia takich warunków, w których każda sprawa będzie przynajmniej
raz rozpatrzona przez sąd, a każde rozstrzygnięcie sądowe będzie
podlegało kontroli. Bardzo istotnym elementem jest także zasada
wyłączenia sędziego, wykluczająca dopuszczalność weryfikacji orzeczeń
przez tych sędziów, którzy brali udział w rozpatrywaniu danej sprawy na
wcześniejszym etapie postępowania.
E. Ochendowski podzielił
pogląd o wyjątkowym charakterze skargi kasacyjnej i nawiązał do stanu
prawnego sprzed wejścia w życie przepisów o dwuinstancyjnym
postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Zwrócił uwagę na
obowiązujące wówczas regulacje, ograniczające prowadzenie postępowania
w drugiej instancji w sprawach należących do kompetencji samorządu
terytorialnego.
M. Wyrzykowski przyznał, iż relacje zachodzące
pomiędzy niektórymi normami konstytucyjnym mogą stanowić przedmiot
krytycznej refleksji. Zwrócił jednak uwagę, iż konstrukcje prawne
niebudzące wątpliwości od strony ich konstrukcji dogmatycznej,
podlegają często odmiennej ocenie w procesie orzekania. Trybunał
Konstytucyjny musi unikać sytuacji, w których skutki jego orzeczenia
stałyby się bardziej niekonstytucyjne, niż akt normatywny podlegający
kontroli. Właściwy odbiór społeczny rozstrzygnięć Trybunału uzależniony
jest natomiast od rzetelności przedstawionej argumentacji. Nie
wykluczył jednak, iż przedstawienie nazbyt szczegółowego uzasadnienia
mogłoby prowadzić do zmniejszenia wagi argumentacji zastosowanej przez
Trybunał.
T. Ereciński zauważył, iż na gruncie obecnych
regulacji konstytucyjnych nie można wyjaśnić pojęcia drugiej instancji
oraz określić jej podstawowych cech. Podobne trudności powstają także w
obrębie obowiązujących procedur. Wzmacnianie zaufania do wymiaru
sprawiedliwości w oparciu o zasadę rzetelności postępowania należy do
zadań sądu pierwszej instancji. Szereg problemów w tym zakresie wynika
z braku dostatecznego przygotowania kadry sędziowskiej oraz
istniejącego modelu kariery w tym zawodzie. Negatywnie ocenił postulaty
ograniczenia zasad tzw. przymusu adwokackiego. Jego zdaniem zapewnienie
prawa do sądu powinno polegać na stworzeniu warunków uczestnictwa w
postępowaniu tym obywatelom, którzy nie dysponują odpowiednimi środkami
finansowymi. Zwrócił także uwagę, iż brak konstytucyjnej podstawy
funkcjonowania mediacji oraz sądownictwa polubownego, uniemożliwia
dokonywanie przez sądy powszechne i administracyjne merytorycznej
kontroli orzeczeń wydawanych w postępowaniu arbitrażowym. Kontrola ta
ogranicza się jedynie do oceny, czy w danym przypadku zachowane zostały
podstawowe zasady postępowania arbitrażowego.
S. Waltoś zgodził
się, iż konstytucyjny standard instancyjności został ustanowiony zbyt
wysoko względem potrzeb oraz zobowiązań międzynarodowych. Jego zdaniem
regulacja zawarta w art. 78 Konstytucji stanowi dostateczną gwarancję
proceduralną, zapewniającą stronom postępowania prawo do zaskarżenia
orzeczeń i decyzji wydanych w pierwszej instancji. Jak zauważył,
obowiązujący system instancyjny nie ma charakteru całościowej regulacji
i pozbawiony jest spójnego modelu postępowania odwoławczego. Wynika to
z negatywnej oceny sposobu rozstrzygania spraw przez sądy pierwszej
instancji, a co za tym idzie, wprowadzaniem kolejnych środków kontroli
instancyjnej. Proces ten związany jest także z obecnym systemem
rekrutacji, kształcenia oraz awansu zawodowego sędziów i asesorów
sądowych. Na gruncie procedury karnej wskazał jednocześnie na istnienie
takich regulacji, które w miejsce instancyjnego postępowania
odwoławczego dopuszczają poziomą kontrolę rozstrzygnięć sądowych. Mimo
przedstawianych w doktrynie uwag krytycznych, negatywnie odniósł się
jednak do postulatów zmiany obecnych uregulowań konstytucyjnych
dotyczących instancyjności postępowania.
W podsumowaniu
dyskusji A. Zieliński stwierdził, iż zbytnie rozbudowanie systemu
instancyjnego może powodować przewlekłość postępowań sądowych. Nie
oznacza to jednak konieczności natychmiastowej rewizji istniejących
regulacji konstytucyjnych. Zwrócił jednocześnie uwagę na potrzebę
szerszego spojrzenia na problem instancyjności postępowania, bez
ograniczania się do analizy tego zagadnienia wyłącznie na gruncie
poszczególnych procedur.
W końcowej części posiedzenia
poruszono szereg bieżących spraw organizacyjnych. KNP PAN jednomyślnie
zarekomendował przedłożenie komisji konkursowej wniosku, o przyznanie
nagrody naukowej im. L. Petrażyckiego dla Pani prof. M. Melezini, za
nagrodzoną już w konkursie „Państwa i Prawa”, książkę „Punitywność
wymiaru sprawiedliwości karnej w Polsce w XX wieku”. Zdecydowano także
o przekazaniu do dalszego postępowania konkursowego publikacji Pana I.
Kamińskiego pt. „Słuszność w prawie”.
Przewodniczący KNP
przedstawił obecnym na posiedzeniu przesłaną Komitetowi informację
Prezesa Rady Ministrów dotyczącą obciążenia podatkiem od towarów i
usług wynagrodzeń otrzymywanych za wykonane ekspertyzy i wydane opinie
sądowe przez biegłych na zlecenie sądów. Poinformował także, iż w
dniach 27-29 września br. odbyła się w Lublinie konferencja pt.
„Dziedzictwo naukowe prof. Makarewicza”, której współorganizatorem był
Komitet Nauk Prawnych.
Kolejne posiedzenie Komitetu Nauk Prawnych przewidziane jest w marcu.
Marcin Stębelski
Marek Zubik
- Szczegóły
- Kategoria: Sprawozdania z kadencji 2004-2007
- Odsłon: 1811
POSIEDZENIE KOMITETU NAUK PRAWNYCH PAN
(WARSZAWA, 2 III 2006)
Posiedzenie rozpoczął przewodniczący Komitetu Nauk Prawnych prof. S.
Waltoś, przedstawiając zebranym szczegółowy program spotkania.
Merytoryczną część posiedzenia wypełniła dyskusja nad referatem prof.
dr hab. W. Kowalskiego: „Nabycie dzieła sztuki od osoby nieuprawnionej”.
W. Kowalski przedstawił generalne zasady dotyczące nabycia rzeczy
ruchomych od osoby nieuprawnionej i obowiązujące w tym zakresie trzy
podstawowe koncepcje. Rozwiązania przyjęte w tym zakresie w wybranych
państwach europejskich polegają z jednej strony na zapewnieniu silnej
ochrony nabywcy rzeczy ruchomej, z drugiej zaś przyznają pierwszeństwo
prawom właściciela. Istnieje także model pośredni, właściwy prawu
francuskiemu, dopuszczający warunkowe nabycie rzeczy ruchomej od
nieuprawnionego.
Referent wyraził pogląd, iż nie jest możliwe
sformułowanie jednoznacznej definicji pojęcia dóbr kultury. Zwrócił
uwagę na szczególne regulacje, które wyłączają stosowanie ogólnych
zasad nabywania rzeczy ruchomych w przypadku dóbr kultury pozostających
w domenie publicznej i przeznaczonych do publicznego użytku.
W
referacie wyrażono tezę, iż polskie prawo nie chroni w dostatecznym
stopniu praw właścicieli dóbr kultury. Regulacje nie zawierają
przepisów, pozwalających na wyłączenie ogólnych zasad obrotu
określonych w art. 169 kodeksu cywilnego, względem niektórych dzieł
sztuki. Dobra kultury stanowiące własność Skarbu Państw powinny
podlegać ochronie na zasadzie res extra comercium. Ograniczenia
ogólnych zasad dotyczących obrotu powinny odnosić się również do dóbr
prywatnych nieujawnionych w rejestrze oraz dóbr kultury należących do
niepaństwowych zbiorów publicznych.
W dyskusji udział wzięli
profesorowie (wg kolejności zabieranego głosu): E. Łętowska, P.
Winczorek, J. Boć, J. Jabłońska-Bonca, M. Pazdan, L. Kubicki, A.
Zieliński oraz S. Waltoś.
E. Łętowska zauważyła, iż efektywna
ochrona dóbr kultury stanowiących integralną część nieruchomości wymaga
przyjęcia regulacji, które będą określały sposób wprowadzenia takich
dóbr do obrotu. Jedynie zastosowanie odpowiednich ograniczeń w tym
zakresie pozwoli skutecznie zapobiegać dewastacjom nieruchomości
dokonywanym w celu uzyskiwania zabytkowych przedmiotów.
P.
Winczorek odniósł się do problemu dóbr kultury, które zostały przejęte
w trakcie działań zbrojnych i określane są mianem zdobyczy wojennych.
Trudno niekiedy stwierdzić, czy tego rodzaju przedmioty funkcjonujące w
obrocie należy traktować jako skradzione, czy też przypisywać im inny
status. Poważne wątpliwości dotyczą także wskazania strony uprawnionej
do żądania zwrotu takich dóbr kultury.
J. Boć wyraził
wątpliwość co do obecnego standardu ustalania właściwości sądów,
zajmujących się rozpatrywaniem sporów międzypaństwowych dotyczących
dóbr kultury.
J. Jabłońska-Bonca zwróciła uwagę, iż w obecnym
stanie prawnym brak jest odpowiednich środków ochrony dla nabywców
dokonujących zakupu dóbr kultury za pośrednictwem aukcji przeznaczonych
dla nieograniczonego kręgu uczestników. Może to rodzić szereg problemów
praktycznych związanych z zawieraniem transakcji w formie
elektronicznej.
M. Pazdan podzielił pogląd o konieczności
nowelizacji obowiązującego art. 169 kodeksu cywilnego. Podkreślił
jednocześnie, iż ewentualne zmiany tego przepisu powinny utrzymywać
właściwy stopień równowagi pomiędzy ochroną właściciela a postulatem
zapewnienia odpowiedniego bezpieczeństwa obrotu. Opowiedział się za
wprowadzeniem regulacji dopuszczających nabycie w dobrej wierze
skradzionych dóbr kultury i uczynienia ich przedmiotem swobodnego
obrotu. Za celowe uznał także rozważenie pomysłu wyłączenia stosowania
art. 169 § 1 k.c. w stosunku do tej kategorii przedmiotów. Zwrócił
uwagę, iż problematyka nabywania dzieł sztuki od osób nieuprawnionych
podlega także ocenie z punktu widzenia podstawowych zasad prawa
prywatnego międzynarodowego. Projekt nowej ustawy o prawie prywatnym
międzynarodowym przewiduje wprowadzenie środków ochrony właścicieli
dóbr kultury wedle porządku prawnego państwa, na obszarze którego dana
rzecz się znajduje.
L. Kubicki przywołał przykład stwierdzenia
tytułu własności dzieła sztuki na podstawie dekretu o majątkach
opuszczonych i poniemieckich. W postępowaniu toczącym się przed sądem
jednego z państw europejskich, powołanie się na ten akt normatywny
okazało się być skutecznym środkiem prawnym.
A. Zieliński
stwierdził, iż obowiązujące przepisy o nabywaniu rzeczy ruchomych od
osoby nieuprawnionej powodują nadmierne osłabienie prawa własności
względem posiadania. Zwrócił uwagę na szeroki zakres regulacji zawartej
w art. 169 § 2 kodeksu cywilnego oraz konieczność odmiennej oceny
poszczególnych zdarzeń wskazanych w tym przepisie. Jego zdaniem
domniemanie dobrej wiary, wynikające z art. 169 § 1 kodeksu cywilnego,
powinno być ograniczone w przypadku nabywania rzeczy ruchomych
pochodzących z kradzieży. Stosowanie tego domniemania do transakcji
zawieranych przez wyspecjalizowane organizacje zajmujące się obrotem
dobrami kultury wydaje się całkowicie nieuzasadnione.
S.
Waltoś zwrócił uwagę, iż istnieje obecnie wiele metod umożliwiających
weryfikację pochodzenia dzieł sztuki. Skłania to osoby odpowiedzialne
za ich udostępnianie do bardziej wnikliwej analizy posiadanych zbiorów
muzealnych. Podzielił pogląd, iż instytucje prawa publicznego zajmujące
się obrotem przedmiotami zabytkowymi nie powinny mieć możliwości
powoływania się na dobrą wiarę przy nabywaniu dóbr kultury od osób
nieuprawnionych. Przychylił się także do opinii o konieczności szybkiej
nowelizacji obowiązującego art. 169 kodeksu cywilnego oraz wyłączeniu z
obrotu rzeczy ruchomych zaliczane do zbiorów muzealnych.
W
podsumowaniu dyskusji W. Kowalski wyraził nadzieję na wprowadzenie
nowych regulacji, które w przypadku nabywania dóbr kultury od osób
nieuprawnionych ustanowią wyższy, niż obecnie standard ochrony praw
właściciela. Zwrócił uwagę na możliwość zastosowania w tym zakresie
konstrukcji prawnych funkcjonujących w innych państwach europejskich.
Nie wykluczył także, iż rozwój nowych technologii spowoduje powstanie
takich uregulowań, zgodnie z którymi uzyskanie tytułu własności
określonych dóbr kultury będzie uzależnione od uprzedniej weryfikacji
źródła ich pochodzenia.
W końcowej części posiedzenia
poruszono szereg bieżących spraw organizacyjnych. Przewodniczący
Komitetu Nauk Prawnych przedstawił kandydatów do nagrody Prezesa Rady
Ministrów w kategorii rozpraw doktorskich oraz za wybitne osiągnięcie
naukowe i wybitny dorobek naukowy. Komitet zarekomendował kandydatury w
oparciu o sporządzone opinie oraz wypowiedzi powołanych recenzentów.
Kolejne posiedzenie Komitetu Nauk Prawnych przewidziane jest w czerwcu.
Marcin Stębelski
Marek Zubik
- Szczegóły
- Kategoria: Sprawozdania z kadencji 2004-2007
- Odsłon: 1980
Kolejne posiedzenie Komitetu Nauk Prawnych przewidziane jest w październiku bieżącego roku.
Marcin Stębelski
Marek Zubik
- Szczegóły
- Kategoria: Sprawozdania z kadencji 2004-2007
- Odsłon: 1616
(WARSZAWA, 15 III 2007)
Posiedzenie rozpoczął przewodniczący Komitetu Nauk Prawnych prof. S. Waltoś. Merytoryczną część posiedzenia wypełniła dyskusja nad referatem prof. J. Jończyka: „Ochrona zdrowia”. Obszerne tezy tego referatu zaprezentował sekretarz Komitetu Nauk Prawnych prof. M. Zubik.
W dyskusji udział wzięli (wg kolejności zabieranego głosu): T. Tołłoczko, K. Radziwiłł, L. Wdowiak, E. Łętowska, A. Zieliński, P. Winczorek, T. Ereciński, M. Zubik oraz S. Waltoś.
T. Tołłoczko odwołując się do swojej wieloletniej praktyki w zawodzie lekarza, zastrzegł, że jego uwagi przyjmują nie prawniczy sposób patrzenia na problemy związane z ochroną zdrowia. Dokonywanie analizy przepisów wyrażających prawo do ochrony zdrowia powinno uwzględniać szerszy kontekst konstytucyjny, w tym także zasadę dobra wspólnego, zasadę demokratycznego państwa prawnego, zasadę sprawiedliwości społecznej oraz zasadę ochrony przyrodzonej i niezbywalnej godności człowieka. Mimo nawiązania w Konstytucji do koncepcji państwa opiekuńczego, proponowane dotąd reformy systemu opieki zdrowotnej pomijały za każdym razem grupę ludzi najuboższych.
K. Radziwiłł zwrócił uwagę na problem realizacji konstytucyjnego prawa do ochrony zdrowia w kontekście niskiej jakości prawa medycznego oraz braku odpowiednich regulacji pozwalających na pełne urzeczywistnianie tego prawa m.in. w sferze ratownictwa medycznego, pomocy kobietom ciężarnym oraz w zakresie opieki lekarskiej w szkołach. Podkreślił, że rolą państwa jest stworzenie odpowiednich regulacji oraz warunków uzyskiwania pomocy medycznej, przy uwzględnieniu możliwości udźwignięcia kosztów udziału obywateli w realizacji tego zadania. Jednocześnie ukształtowanie systemu opieki zdrowotnej nie może powodować zamknięcia dostępu do świadczeń dla tych obywateli, którzy nie są w stanie ponosić żadnych ciężarów finansowych z tego tytułu. Jego zdaniem sformułowany w Konstytucji nakaz ustawowego określenia zakresu świadczeń opieki medycznej powinien polegać na wskazaniu obszarów bądź ustaleniu listy świadczeń gwarantowanych dla każdego obywatela. Nie oznacza to jednak wymogu, aby tego rodzaju świadczenia były udzielane całkowicie bezpłatnie. Rolą ustawodawcy pozostaje określenie odpowiednich warunków świadczenia usług medycznych bez różnicowania stopnia ich jakości. W końcowej części wypowiedzi zwrócił uwagę na ciągły brak odpowiedniego poziomu finansowania polskiego systemu opieki zdrowotnej. Jego zdaniem należy stworzyć warunki, w których obywatele będą mogli samodzielnie dokonywać wyboru niektórych świadczeń medycznych oraz uczestniczyć w ich finansowaniu. Krytycznie ocenił natomiast reformę służby zdrowia i zastąpienie systemu kas chorych przez jeden scentralizowany organ w postaci Narodowego Funduszu Zdrowia.
L. Wdowiak wyraził pogląd, że Konstytucja RP była tworzona bez dokonania głębszej refleksji nad sposobem funkcjonowania systemu ochrony zdrowia w Polsce. Jego zdaniem istotny wpływ na kształtowanie się tego systemu miały natomiast liczne ustawy samorządowe. Odnosząc się do zagadnienia równego dostępu do świadczeń medycznych zwrócił uwagę m.in. na kreowanie przez państwo makroekonomicznej polityki społecznej oraz warunków życia i pracy obywateli. W jego ocenie czynniki te mogą w istotny sposób wpływać na powstawanie nierówności w realizacji powszechnego prawa do ochrony zdrowia.
E. Łętowska zwróciła uwagę na specyficzny charakter regulacji konstytucyjnej. Mimo wyjątkowo szerokiego zakresu przedmiotowego, art. 68 Konstytucji nie może być rozumiany jako przepis, który przyznaje obywatelom określone roszczenia w stosunku do państwa. Podkreśliła, że analiza niektórych rozwiązań ustawowych z punktu widzenia powyższej regulacji konstytucyjnej może w łatwy sposób prowadzić do szeregu wątpliwości. Przypomniała jednak, że orzekanie o niezgodności aktów normatywnych z Konstytucją polega zawsze na ważeniu różnych dóbr, zasad i wartości. Wykładnia ustawy zasadniczej nie może zatem opierać się wyłącznie na literalnym odczytywaniu jej przepisów.
A. Zieliński podkreślił, że art. 68 Konstytucji posługuje się bardzo rozbudowaną terminologią i normuje różne zagadnienia należące do sfery opieki zdrowotnej. Nie należy jednak traktować tego przepisu wyłącznie jako regulacji wyrażającej ideę państwa socjalnego. Oznacza to, że sposób interpretacji art. 68 Konstytucji nie powinien polegać na przeciwstawianiu sobie poszczególnych jego elementów, ale na próbie dokonywania syntezy pojęć. Zwrócił także uwagę na problem realizacji konstytucyjnego prawa do ochrony zdrowia w obliczu nowych form finansowania usług medycznych oraz wprowadzenia zasad konkurencji rynkowej w tej sferze.
P. Winczorek zauważył, że dyskusja na temat rozwiązań konstytucyjnych dotyczących opieki zdrowotnej powinna uwzględniać historyczny kontekst ich wprowadzenia do ustawy zasadniczej. Autorzy obecnych uregulowań musieli bowiem brać pod uwagę ten standard ochrony zdrowia wyznaczony we wcześniejszych przepisach konstytucyjnych. Zwrócił jednocześnie uwagę, że szczególny charakter normatywny Konstytucji ogranicza niekiedy możliwość jej odczytywania jako aktu przyznającego określone uprawnienia jednostkom. Z taką sytuacją mamy do czynienia w przypadku konstytucyjnych postanowień dotyczących ochrony zdrowia. Jego zdaniem nie należy ich traktować jako regulacji wyrażających prawa podmiotowe obywateli, ale jako zadania, które ma realizować państwo w ramach prowadzonej polityki.
T. Ereciński poruszył temat systemu opieki zdrowotnej z perspektywy praktyki sądowej. Zwrócił uwagę na wiele dylematów, z jakimi mają do czynienia sądy, podejmując decyzje o podziale niewielkich środków finansowych przeznaczanych na służbę zdrowia.
M. Zubik wyraził wątpliwość, czy zwiększenie konkurencji pomiędzy jednostkami świadczącymi usługi medyczne oraz podmiotami oferującymi ubezpieczenia zdrowotne oparte wyłącznie o wolnorynkowe kryterium zysku, może przyczynić się do wzrostu jakości oferowanych świadczeń. Jego zdaniem prawo musiałoby przewidywać mechanizmy korygujące takie niepożądane zjawisko.
W podsumowaniu dyskusji S. Waltoś podzielił pogląd, iż podstawowym problemem systemu opieki zdrowotnej jest brak odpowiedniego finansowania. Zwrócił uwagę na dość powszechne przekonanie, że art. 68 Konstytucji przyznaje pacjentom liczne prawa podmiotowe. W jego ocenie jest to jednak przepis, który trafnie odzwierciedla okoliczności procesu tworzenia obecnej Konstytucji. Poprawa trudnej sytuacji w służbie zdrowia powinna opierać się na stopniowej decentralizacji całego systemu opieki zdrowotnej. Równie istotne jest także poszerzanie sektora ubezpieczeń prywatnych oraz różnicowanie usług medycznych oferowanych przez poszczególne zakłady opieki zdrowotnej. Wskazał także na rolę prawników, którzy powinni udzielać profesjonalnej pomocy ekspertom szukającym optymalnych rozwiązań w zakresie funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej w Polsce. Zasugerował, aby Komitet Nauk Prawnych przedstawił stanowisko w sprawie poruszonych w dyskusji problemów dotyczących ochrony zdrowia.
W drugiej części posiedzenia rozpatrywano bieżące sprawy organizacyjne. Przewodniczący Komitetu Nauk Prawnych przedstawił kandydatów do nagrody Prezesa Rady Ministrów w kategorii rozpraw doktorskich oraz za wybitne osiągnięcie naukowe i wybitny dorobek naukowy. Komitet zarekomendował zgłoszone kandydatury w oparciu o sporządzone opinie oraz wypowiedzi powołanych recenzentów. Niezależnie od przedstawionych wniosków Komitet Nauk Prawnych wystąpił także o przyznanie nagrody za wybitne osiągniecie naukowe dla prof. K. Działochy, kierownika zespołu badawczego pt. Podstawowe problemy stosowania Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
W końcowej części posiedzenia Przewodniczący Komitetu Nauk Prawnych poinformował uczestników o uchwałach podjętych w trakcie przeprowadzonego wcześniej posiedzenia Prezydium Komitetu, przede wszystkim o ustaleniu szczegółowych zasad przeprowadzenia wyborów KNP na kadencję 2007-2010. Komitet podjął także uchwałę w sprawie powołania Komisji Wyborczej do przeprowadzenia wyborów członków Komitetu Nauk Prawnych. Ustalono, że lista osób posiadających czynne i bierne prawo wyborcze oraz pozostałe dokumenty dotyczące wyborów zostaną niezwłocznie opublikowane na stronie internetowej Komitetu Nauk Prawnych.
Marek Zubik