(WARSZAWA, 20 X 2005)
Posiedzenie rozpoczął przewodniczący Komitetu Nauk Prawnych prof. S.
Waltoś. Merytoryczną część posiedzenia wypełniła dyskusja nad referatem
prof. dr hab. A. Zielińskiego na temat: „Konstytucyjny standard
instancyjności w postępowaniu sądowym”.
Referent sformułował
tezę, iż obecny standard instancyjności wynikający z art. 176 ust. 1
Konstytucji został ustanowiony zbyt wysoko względem potrzeb, co
prowadzi do konieczności racjonalizacji tego wzorca konstytucyjnego w
orzecznictwie sądowym oraz w wypowiedziach niektórych przedstawicieli
doktryny. Powołał się jednocześnie na standardy międzynarodowe, które
nie nakładają obowiązku dwuinstancyjności postępowania we wszystkich
sprawach. Podkreślił, iż wieloinstancyjność stwarza lepsze warunki
wydania trafnego orzeczenia, ale może także stanowić czynnik powodujący
przewlekłość postępowania.
A. Zieliński w szczegółowy sposób
omówił relacje, jakie zachodzą pomiędzy art. 78 oraz art. 176 ust. 1
Konstytucji. Na tym tle referent przedstawił także zagadnienie prawa do
sądu, które w jego ocenie ma charakter jednolity. Wyraził pogląd, iż
możliwość zastosowania określonych środków zaskarżenia przesądza o
ścisłym powiązaniu zagadnienia instancyjności z prawem wyrażonym w art.
45 ust. 1 Konstytucji. Zwrócił jednocześnie uwagę na szereg czynników,
takich jak np. nadmierny formalizm, konieczność wnoszenia opłat lub
tzw. przymus adwokacki, które znacznie ograniczają dostęp do środków
zaskarżenia.
W dyskusji udział wzięli profesorowie (wg
kolejności zabieranego głosu): J. Borkowski, E. Łętowska, E.
Ochendowski, M. Wyrzykowski, T. Ereciński, S. Waltoś oraz A. Zieliński.
J. Borkowski podkreślił, iż skarga kasacyjna od orzeczeń wydanych w
drugiej instancji ma w postępowaniu administracyjnym charakter
wyjątkowy. Przysługuje jedynie w sytuacji, kiedy strona nie miała
możliwości merytorycznej weryfikacji rozstrzygnięcia wydanego w
pierwszej instancji. Zwrócił także uwagę na różnice, jakie zachodzą
przy ocenie zagadnienia instancyjności na gruncie procedury cywilnej i
administracyjnej.
E. Łętowska odniosła się do problemu
racjonalizacji postanowień konstytucyjnych w praktyce orzeczniczej
Trybunału Konstytucyjnego. Zwróciła uwagę, iż wykładnia przepisów
dotyczących zagadnienia instancyjności nie powinna opierać się
wyłącznie na metodzie formalno-dogmatycznej. Ma ona prowadzić do
umacniania zaufania obywateli do wymiaru sprawiedliwości w oparciu o
postulat rzetelności postępowania. Realizacja tego postulatu wymaga
stworzenia takich warunków, w których każda sprawa będzie przynajmniej
raz rozpatrzona przez sąd, a każde rozstrzygnięcie sądowe będzie
podlegało kontroli. Bardzo istotnym elementem jest także zasada
wyłączenia sędziego, wykluczająca dopuszczalność weryfikacji orzeczeń
przez tych sędziów, którzy brali udział w rozpatrywaniu danej sprawy na
wcześniejszym etapie postępowania.
E. Ochendowski podzielił
pogląd o wyjątkowym charakterze skargi kasacyjnej i nawiązał do stanu
prawnego sprzed wejścia w życie przepisów o dwuinstancyjnym
postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Zwrócił uwagę na
obowiązujące wówczas regulacje, ograniczające prowadzenie postępowania
w drugiej instancji w sprawach należących do kompetencji samorządu
terytorialnego.
M. Wyrzykowski przyznał, iż relacje zachodzące
pomiędzy niektórymi normami konstytucyjnym mogą stanowić przedmiot
krytycznej refleksji. Zwrócił jednak uwagę, iż konstrukcje prawne
niebudzące wątpliwości od strony ich konstrukcji dogmatycznej,
podlegają często odmiennej ocenie w procesie orzekania. Trybunał
Konstytucyjny musi unikać sytuacji, w których skutki jego orzeczenia
stałyby się bardziej niekonstytucyjne, niż akt normatywny podlegający
kontroli. Właściwy odbiór społeczny rozstrzygnięć Trybunału uzależniony
jest natomiast od rzetelności przedstawionej argumentacji. Nie
wykluczył jednak, iż przedstawienie nazbyt szczegółowego uzasadnienia
mogłoby prowadzić do zmniejszenia wagi argumentacji zastosowanej przez
Trybunał.
T. Ereciński zauważył, iż na gruncie obecnych
regulacji konstytucyjnych nie można wyjaśnić pojęcia drugiej instancji
oraz określić jej podstawowych cech. Podobne trudności powstają także w
obrębie obowiązujących procedur. Wzmacnianie zaufania do wymiaru
sprawiedliwości w oparciu o zasadę rzetelności postępowania należy do
zadań sądu pierwszej instancji. Szereg problemów w tym zakresie wynika
z braku dostatecznego przygotowania kadry sędziowskiej oraz
istniejącego modelu kariery w tym zawodzie. Negatywnie ocenił postulaty
ograniczenia zasad tzw. przymusu adwokackiego. Jego zdaniem zapewnienie
prawa do sądu powinno polegać na stworzeniu warunków uczestnictwa w
postępowaniu tym obywatelom, którzy nie dysponują odpowiednimi środkami
finansowymi. Zwrócił także uwagę, iż brak konstytucyjnej podstawy
funkcjonowania mediacji oraz sądownictwa polubownego, uniemożliwia
dokonywanie przez sądy powszechne i administracyjne merytorycznej
kontroli orzeczeń wydawanych w postępowaniu arbitrażowym. Kontrola ta
ogranicza się jedynie do oceny, czy w danym przypadku zachowane zostały
podstawowe zasady postępowania arbitrażowego.
S. Waltoś zgodził
się, iż konstytucyjny standard instancyjności został ustanowiony zbyt
wysoko względem potrzeb oraz zobowiązań międzynarodowych. Jego zdaniem
regulacja zawarta w art. 78 Konstytucji stanowi dostateczną gwarancję
proceduralną, zapewniającą stronom postępowania prawo do zaskarżenia
orzeczeń i decyzji wydanych w pierwszej instancji. Jak zauważył,
obowiązujący system instancyjny nie ma charakteru całościowej regulacji
i pozbawiony jest spójnego modelu postępowania odwoławczego. Wynika to
z negatywnej oceny sposobu rozstrzygania spraw przez sądy pierwszej
instancji, a co za tym idzie, wprowadzaniem kolejnych środków kontroli
instancyjnej. Proces ten związany jest także z obecnym systemem
rekrutacji, kształcenia oraz awansu zawodowego sędziów i asesorów
sądowych. Na gruncie procedury karnej wskazał jednocześnie na istnienie
takich regulacji, które w miejsce instancyjnego postępowania
odwoławczego dopuszczają poziomą kontrolę rozstrzygnięć sądowych. Mimo
przedstawianych w doktrynie uwag krytycznych, negatywnie odniósł się
jednak do postulatów zmiany obecnych uregulowań konstytucyjnych
dotyczących instancyjności postępowania.
W podsumowaniu
dyskusji A. Zieliński stwierdził, iż zbytnie rozbudowanie systemu
instancyjnego może powodować przewlekłość postępowań sądowych. Nie
oznacza to jednak konieczności natychmiastowej rewizji istniejących
regulacji konstytucyjnych. Zwrócił jednocześnie uwagę na potrzebę
szerszego spojrzenia na problem instancyjności postępowania, bez
ograniczania się do analizy tego zagadnienia wyłącznie na gruncie
poszczególnych procedur.
W końcowej części posiedzenia
poruszono szereg bieżących spraw organizacyjnych. KNP PAN jednomyślnie
zarekomendował przedłożenie komisji konkursowej wniosku, o przyznanie
nagrody naukowej im. L. Petrażyckiego dla Pani prof. M. Melezini, za
nagrodzoną już w konkursie „Państwa i Prawa”, książkę „Punitywność
wymiaru sprawiedliwości karnej w Polsce w XX wieku”. Zdecydowano także
o przekazaniu do dalszego postępowania konkursowego publikacji Pana I.
Kamińskiego pt. „Słuszność w prawie”.
Przewodniczący KNP
przedstawił obecnym na posiedzeniu przesłaną Komitetowi informację
Prezesa Rady Ministrów dotyczącą obciążenia podatkiem od towarów i
usług wynagrodzeń otrzymywanych za wykonane ekspertyzy i wydane opinie
sądowe przez biegłych na zlecenie sądów. Poinformował także, iż w
dniach 27-29 września br. odbyła się w Lublinie konferencja pt.
„Dziedzictwo naukowe prof. Makarewicza”, której współorganizatorem był
Komitet Nauk Prawnych.
Kolejne posiedzenie Komitetu Nauk Prawnych przewidziane jest w marcu.
Marcin Stębelski
Marek Zubik