OSIEDZENIE KOMITETU NAUK PRAWNYCH PAN
(WARSZAWA, 17 II 2005)
W pierwszej części posiedzenia przewodniczący Komitetu Nauk Prawnych
prof. S. Waltoś, przedstawił sylwetki kandydatów do nagrody Prezesa
Rady Ministrów za rok 2004. W kategorii rozpraw doktorskich zgłoszeni
zostali: dr D. Adamski (tytuł rozprawy: „Swoboda świadczenia usług
komunikacji elektronicznej w prawie Wspólnoty Europejskiej”) i dr E.
Socha („Zbieżność a komplementarność jurysdykcji międzynarodowych
trybunałów karnych i sądów krajowych”) z Uniwersytetu Wrocławskiego
oraz dr B. Kurcz („Dyrektywy Wspólnoty Europejskiej i ich implementacja
do prawa krajowego”) z Uniwersytetu Jagiellońskiego. W kategorii
rozpraw habilitacyjnych zgłoszono kandydatury ks. dr hab. F.
Longschamps de Berier („Nadużycie prawa w świetle rzymskiego prawa
prywatnego”) oraz dr hab. M. Zubika („Organizacja wewnętrzna Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej”) z Uniwersytetu Warszawskiego. W gronie
kandydatów do nagrody Prezesa Rady Ministrów za wybitny dorobek naukowy
zgłoszeni zostali: prof. M. Sójka-Zielińska i E. Zielińska z
Uniwersytetu Warszawskiego oraz prof. M. A. Świątkowski z Uniwersytetu
Jagiellońskiego. Wreszcie, w kategorii nagród za wybitne osiągnięcie
naukowe zgłoszeni zostali trzej kandydaci z Uniwersytetu Wrocławskiego:
prof. B. Banaszak (tytuł publikacji: „Porównawcze prawo konstytucyjne
współczesnych państw demokratycznych”), prof. A. Bator („Kompetencja w
prawie i prawoznawstwie”) oraz prof. Z. Pulka („Struktura poznania
filozoficznego w prawoznawstwie”). Następnie, w wewnętrznym
postępowaniu oceniającym Komitet powołał recenzentów, powierzając
Prezydium Komitetu dokonanie ostatecznego wyboru zgłoszonych
kandydatów, w oparciu o sporządzone opinie.
Merytoryczną część
posiedzenia wypełniła dyskusja nad referatem prof. E. Łętowskiej:
„Multicentryczność współczesnego systemu prawa i jej konsekwencje”.
Referentka zakwestionowała trafność dotychczasowego, tradycyjnego
podejścia do systemu zbudowanego w oparciu o hierarchię aktów
normatywnych. Zwróciła uwagę, na coraz bardziej powszechne zjawisko
transgraniczności prawa oraz pojawianie się nieznanych dotąd sytuacji
kolizyjnych, wynikających z przyznania kompetencji do dokonywania oceny
w prawie różnym, konkurencyjnym niekiedy ośrodkom. Powoduje to
zastępowanie obecnego monocentrycznego modelu, zbudowanego
hierarchicznie, przez model multicentryczny, w którym różne centra
decyzyjne mogą w wiążący sposób wypełniać swoim działaniem tę samą
przestrzeń prawną. Tak rozumiane „współgospodarowanie” w ramach systemu
multicentrycznego, opiera się na podziale kompetencji quoad usum.
Jak podkreśliła E. Łętowska, multicentryczność pojawia się m.in. na tle
„współistnienia” prawa wspólnotowego i prawa krajowego w obrębie
jednego porządku prawnego. Implikuje to jednocześnie konieczność
wypracowania takich narzędzi w postaci przepisów i instytucji
kolizyjnych, które umożliwią jasne wyznaczenie granicy pomiędzy materią
zastrzeżoną dla prawa wspólnotowego, a krajowym porządkiem prawnym, bez
wdawania się w tym zakresie w ideologiczny spór co do miejsca w
hierarchii.
W dyskusji udział wzięli profesorowie (wg kolejności
zabieranego głosu): M. Wyrzykowski, A. Całus, M. Pazdan, S. Biernat, R.
Sobański, J. Jabłońska-Bonca, J. Borkowski, P. Wieczorek, S. Waltoś
oraz E. Łętowska.
M. Wyrzykowski zwrócił uwagę, iż zagadnienia
poruszane w referacie pokazują, w jaki sposób problematyka prawa
europejskiego może wpływać na rozumienie oraz sposób nauczania o prawie
polskim, jako elemencie składowym porządku krajowego. Podkreślił
złożoność obowiązującego obecnie porządku normatywnego, na który
składają się regulacje prawa polskiego, prawa wspólnego oraz prawa
europejskiego. Stwierdził, iż zapewnienie udanego współistnienia tych
systemów, wymaga dokładnego określenia zjawisk i problemów, które
pojawiają się na styku każdej z trzech wymienionych przestrzeni
normatywnych. Jest to także niezbędne, w celu ułatwienia rozstrzygania
określonych przypadków przez organy władzy sądowniczej. Zwrócił
jednocześnie uwagę, iż tradycyjne, jednowymiarowe postrzeganie systemu
prawa, uniemożliwia zrozumienie istoty wielu problemów, jakie okazują
się być podnoszone m.in. we wnioskach do Trybunału Konstytucyjnego.
A. Całus wskazał na trudności, z jakimi możemy mieć do czynienia
rozważając hierarchiczne zależności pomiędzy poszczególnymi źródłami
prawa wspólnotowego. Hierarchia ta, ma mieć jedynie częściowy charakter
i należy ją postrzegać w dalszym ciągu przez pryzmat prawa krajowego.
Analizując stosunek prawa krajowego i porządku europejskiego,
podkreślił rolę państw członkowskich, zarówno przy tworzeniu
pierwotnych norm prawa wspólnotowego, jak również na etapie stosowania
norm wtórnych.
M. Pazdan podkreślił, iż nieadekwatny stał się
w dzisiejszych warunkach, dotychczas stosowany podział na prawo własne
i obce. Zamiast takiego podejścia, należałoby obecnie mówić o systemie
prawa obowiązującego, złożonego z norm prawa wspólnotowego i prawa
wewnętrznego. Te dwa elementy składowe nie mogą być traktowane w sposób
jednakowy, a ich odrębność rysuje się dość wyraźnie m.in. w procesie
wykładni i stosowania prawa. Zwrócił także uwagę, że napięcia pomiędzy
normami prawa krajowego i prawa wspólnotowego są czymś nieuniknionym, a
ich dokładna analiza stanie się z pewnością przedmiotem badań na
gruncie prawa kolizyjnego.
S. Biernat wyraził opinię, iż
koncepcja multicentryczności systemu prawa może okazać się użyteczna do
rozwiązywania szczegółowych problemów. Jego zdaniem, określa ona pewne
ramy, w jakich możemy się poruszać, ale jednocześnie trudno stwierdzić
jaką treścią wypełnią się one w przyszłości. Jak podkreślił, podział
kompetencji quoad usum może dotyczyć wyłącznie tych obszarów, które są
wspólne dla prawa wspólnotowego i porządku wewnętrznego. Jednoznaczne
ustalenie katalogu takich „obszarów wspólnych” nie jest jednak.
Stwierdził także, iż rozwiązanie problemu kolizji norm nie zawsze
przynosi satysfakcjonujące rezultaty przy zastosowaniu obustronnie
przyjaznej wykładni prawa. Rozstrzygnięcie kwestii spornych w tym
zakresie, będzie musiało oprzeć się niejednokrotnie o zasadę
pierwszeństwa. Trudno jest wymagać, aby Europejski Trybunał
Sprawiedliwości realizował w praktyce orzeczniczej, zasadę przyjaznej
wykładni prawa wspólnotowego, z punktu widzenia dorobku konstytucyjnego
każdego z państw członkowskich. Zwrócił uwagę jednocześnie, na
przysługujące sadom krajowym prawo kierowania pytań prejudycjalnych,
które są ważnym i skutecznym środkiem wpływania na wykładnię prawa
dokonywaną przez Trybunał.
R. Sobański podkreślił, że początki
kształtowania się Europy jako pojęcia prawnego, związane były z
zagadnieniem policentryczności, wyrażającym się w pojęciu ius
ultriusque, określanym także mianem ius commune. Wyraził opinię, iż w
obecnych warunkach warto zwrócić uwagę, na wypracowane wówczas metody
rozwiązywania konfliktów w obrębie jednego systemu prawa.
J.
Jabłońska-Bonca przychyliła się do opinii, iż dotychczasowe
dwuwymiarowe postrzeganie systemu prawa, jako swego rodzaju piramidy
norm prawnych, okazuje się obecnie niewystarczające. Dopiero szersze
spojrzenie na system prawa, pozwala nam dostrzec poszczególne centra
decyzji prawodawczych, tworzące między sobą „układ sieciowy”. W takim
układzie, kluczowe znaczenie ma pytanie o charakter wzajemnych powiązań
pomiędzy poszczególnymi elementami systemu prawa. Dotyczy ono także
istnienia określonej zasady podstawowej, która wiązałaby wszystkie te
elementy. Jej zdaniem, pomocnym narzędziem w tym zakresie są nie tylko
reguły kolizyjne, ale także teoria argumentacji, która dzięki ustalonym
regułom dyskursu, pozwala na zamknięcie takiego multicentrycznego
systemu prawa od strony formalnej.
J. Borkowski zwrócił uwagę,
że funkcjonowanie w obrębie UE wielu języków autentycznych, powoduje
częste pojawianie się błędów w tłumaczeniu i uniemożliwia stworzenie
jednolitej terminologii, odnoszących się do całego prawa wspólnotowego.
Brak jednolitości pojęć oraz jednego języka autentycznego w ramach
Wspólnoty, stanowi jednocześnie olbrzymie utrudnienie dla sądów
krajowych, stosujących normy prawa UE w praktyce orzeczniczej.
P. Winczorek przypomniał koncepcję pluralizmu systemów normatywnych,
którą sformułował przed laty prof. S. Ehrlich. Zwrócił jednocześnie
uwagę na podobieństwo ówczesnego pojmowania systemu prawa i
zaprezentowanego obecnie podejścia multicentrycznego. Jego zdaniem,
zagadnienie pluralizmu normatywnego jest od dawna obecne w rozważaniach
na temat systemu prawa. Wyrazem tego jest m.in. częste odwoływanie się
w określonych sytuacjach, do innych systemów normatywnych za pomocą
klauzul generalnych.
S. Waltoś podkreślił, iż multicentryczność
systemu prawa, przejawiająca się w istnieniu norm pochodzenia
krajowego, wspólnotowego oraz mających swe źródło w dorobku
orzeczniczym ETPCz i ETS powoduje konieczność przewartościowania
dotychczasowego sposobu myślenia o prawie, a zwłaszcza tradycyjnego
spojrzenia na system źródeł obowiązującego prawa. Wyraził pogląd, iż
niektóre problemy, pojawiające się na etapie stosowania prawa
wspólnotowego przez sądy powszechne, będą mogły zostać rozwiązane w
przyszłości, pod warunkiem przyjmowania przez sędziów aktywnej postawy
orzeczniczej. Będzie też z pewnością potrzebna swego rodzaju zmiana
świadomości prawnej, pozwalająca szerzej wykorzystywać koncepcję
multicentryczności systemu prawa w praktyce.
W podsumowaniu
dyskusji E. Łętowska stwierdziła, że koncepcji multicentryczności
systemu prawa, nie należy traktować jako wiążącego opisu istniejącej
rzeczywistości. Koncepcja ta, ma na celu wyznaczenie pewnych ram,
dzięki którym możliwe będzie znalezienie praktycznych rozstrzygnięć
tych zagadnień, z jakimi spotykamy się dokonując analizy obowiązującego
prawa.
W końcowej części posiedzenia poruszono szereg bieżących
spraw organizacyjnych. Przewodniczący KNP S. Waltoś, poinformował
obecnych na posiedzeniu, o przyznaniu Komitetowi dotacji na
zorganizowanie konferencji pt. ”Dziedzictwo naukowe prof. Makarewicza”,
którą przy współpracy Wydziału Prawa UMCS, przygotuje Komitet Nauk
Prawnych. Konferencja odbędzie się w Lublinie w dniach 27-29 września
br.
Kolejne posiedzenie Komitetu Nauk Prawnych przewidziane jest w kwietniu.
Marcin Stębelski
Marek Zubik
Sprawozdanie z dnia 17 lutego 2005 r.
- Szczegóły
- Kategoria: Sprawozdania z kadencji 2004-2007
- Odsłon: 5691